Thursday, January 14, 2010

KEBESARAN ALLAH

Sekadar mencatat kembali fakta sains yang dinyatakan dalam sebuah buku rujukan Biologi semasa saya 'buat' matriks kat USM dulu. Nama buku tsb saya dah tak ingat, tapi cover pagenya berlatarkan bunga rafflesia - kalau tak silap.

1)
Jika dibuka dan dihampar setiap alveolus yang terdapat pada paru-paru seorang lelaki dewasa, keluasannya boleh mencapai SEBUAH GELANGGANG TENNIS.

2)
Kapilari darah manusia dewasa, jika disambung dan membuat satu garisan panjang, boleh mencapai jarak sejauh 3 kali berpusing mengelilingi bumi.

3)
Ini yang paling hebat: Sperm yang berenang mengharungi cecair di dalam rahim seorang wanita untuk sampai ke telurnya secara bandingannya seolah-olah seorang manusia yang BERENANG MENGHARUNGI SEBUAH LAUTAN SELUAS ATLANTIK YANG KADAR KEPEKATANNYA BUKAN SEPERTI AIR BIASA, TETAPI KADAR KEPEKATANNYA ADALAH SEUMPAMA LAUTAN GULA YANG AMAT PEKAT.


Masya-Allah. Subhanallah. Maknanya, sebelum kelahiran kita, kita telah mengharungi satu lautan seluas Atlantik yang amat pekat airnya seumpama air gula yang amat pekat.

Maka tidak mahu tunduk lagikah kita kepada Pencipta kita? Di mana kita letakkan perintah Allah, termasuk hududnya? Salam.

No comments:

Post a Comment