Thursday, February 19, 2009

Menjadi Peguam II

Dan saya berhijrah dari pusat menuntut ilmu yang rasmi ke pusat tarbiyyah dari Allah. Kegagalan itu satu tamparan hebat untuk saya. Apatah lagi bila mendapat tahu tentang rakan-rakan rapat saya yang berjaya manyambung pengajian dalam ijazah perubatan di luar negara. Sahabat saya, Abdullah Zaidi mendapat tawaran ke Royal College of Surgeons di Dublin. Dah jadi doktor dah pun sekarang ni, menetap di sana. Tuan Hairul (rakan rapat, juga satu team debat di USM dengan saya) dapat tawaran bidang perubatan di UK dan Emirizal pula ke Australia. Masing-masing dah jadi doktor.

Sedangkan saya terpaksa mendaki satu anak tangga ke satu anak tangga untuk mencari tempat belajar yang baru. Bukan menara gading dan bukan IPT. Hanya mencari sekolah swasta untuk mengambil STPM. Menjadi pelajar di sekolah swasta tetapi mengambil STPM sebagai calon persendirian. Hanya ada dua buah sekolah swasta di Taiping pada masa itu yang mengajar kertas peperiksaan STPM, tetapi kedua-duanya tidak mengajar jurusan sains. Sedangkan saya masih mahu mengambil bidang sains dan masih bercita-cita untuk menjadi doktor. Alasan utama tiada jurusan sains adalah kerana sekolah-sekolah tersebut tidak mempunyai makmal sains sedangkan peperiksaan STPM aliran sains wajib ada kertas amali untuk subjek Fizik, Kimia dan Biologi. Kecewa lagi ...

1 comment:

  1. hyep..erm nak tanye,cerita nih x abis lagi kan?kan?aper jd lepas bro kecewa??bro buat aper??klu nak jd peguam kene amik bdg aper??
    tu je.hit me back yeah!!^____^thanks:D

    ReplyDelete