Thursday, February 26, 2009

Besar sangatkah Kita (II)

Segala puji hanya untuk Allah. Mohon selawat salam semoga sentiasa dilimpahi atas Baginda SAAW, Ahli Baitsnya dan Sahabatnya ...

Ya ... besar sangatkah kita ini? Cuba kita renung dan fikir dalam-dalam, tentang hakikat betapa 'besarnya' diri kita sebagai manusia ini. Berapa besarkah kita berbanding dengan keluasan bumi yang Allah cipta? Bandingkan pula berapa besarnya bumi dengan matahari. Lihat pula perbezaan matahari dengan bintang Acturus. Perhatikan di mana pula Acturus berbanding bintang Antares. Lalu siapa kita?

Kalau diumpamakan Acturus itu seluas tanah Australia, kita hanya ibarat sebutir pasir yang dibelah beribu-ribu kali. Jadi mampukah kita sebutir pasir ini menyaingi sebuah benua? Cuba letakkan diri anda di sebelah Antares.

Hendak menyaingi sebutir bintang, satu makhluk yang dicipta pun sudah tidak termampu oleh kita. Jadi bolehkah kita menyaingi Penciptanya? Bolehkah kita?

Perhatikan keluasan alam ini, susun atur segala objeknya, perjalanan dan peredaran segala juzuk benda dan atomnya dan kita akan dapat lihat kehebatan Penciptanya. Namun ada diantara manusia berkata kita mampu membuat peraturan hidup dan undang-undang sendiri. Kita adalah manusia dan sesungguhnya kita memahami cara penyelesaian masalah jenayah dan sosial manusia. Hukum buatan manusia juga lebih kurang sama dengan hukum Allah.

Apakah Pencipta Yang Maha hebat ini tidak mampu menurunkan satu sistem yang sempurna? Apakah sistem yang Dia sediakan itu ada kekurangannya? Kenapa kita tidak bersedia menerima hukumnya? Hebat sangatkah kita untuk tidak mengguna pakai hukum Dia? Hebat sangatkah???Kepada para penolak hukum Allah ... cerminlah diri dahulu. Tahi hidung anda sendiri tidak mampu anda cipta, tetapi ada hati menolak hukum Allah.

No comments:

Post a Comment