Monday, August 9, 2010

Hizbut Tahrir & Hari Cuti - 7/8/10

Sabtu 7-8-10
Dua hari sebelum ni saya terima sms dari Walis mengajak ke seminar Hizbut Tahrir yang dibuat di Kota Bharu pada hari ni. Malangnya saya tidak dapat hadir sebab dah rancang untuk ke ofis hari ni. Jadi sehari suntuk lah saya di ofis hari ni.

Sebenarnya bukan hendak sangat ke ofis pun hari-hari cuti ni. TERPAKSA. Keesokan harinya saya ada satu kes menanti keputusan di Mahkamah Majistret Pasir Puteh. Puan Majistret dah maklumkan pada tarikh bicara lepas supaya standby untuk proceed dengan Pembelaan kalau keputusannya pihak Pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie. Kalau keputusan pada hari Ahad esoknya pihak Pendakwaan dapat prove prima facie, saya terpaksa proceed dengan Pembelaan pada hari tu jugak. Dan ada kemungkinan besar kena buat hujahan hari yang sama. Maka bermakna ada kemungkinan besar HAMPIR SEPARUH HARI saya akan berada di Pasir Puteh. Kalau menang, client akan suka hati & saya akan senang hati. Kalau called for defense? Kalau lepas called for defense & keputusannya kalah?

Hari Isnin pula, saya ada satu kes bicara di Kota Bharu. Saya akan minta tarikh lain untuk bicara kerana baru mendapat arahan client untuk masukkan notis alibi. Kalau permohonan untuk tangguh ditolak, maknanya saya kena proceed jugaklah. Jadi, saya terpaksa tinggalkan kerja-kerja di ofis selama 2 hari.

Oleh kerana ofis saya ni 'is almost a one man show', saya terpaksa mencuri hari cuti saya untuk mengganti hari yang akan hilang. Bagi firm yang dah lama, ia bukan satu masalah besar kalaupun ada trial/hearing di Mahkamah tiap-tiap hari. Akan ada tenaga kerja di ofis yang boleh buat kerja.

Kesimpulannya,
1) Kena pergi ofis hari cuti ni.
2) Tak dapat pergi untuk mendengar dan tahu apa itu Hizbut Tahrir.

Moral of the story
1) Kalau bukak firm, kena cepat-cepat ambik staff. Jika tidak ... masalah.

No comments:

Post a Comment