Tuesday, May 4, 2010

Dajjal - Illuminati - Freemason : 23

Rukun Iman Freemason.

Rene Chandelle di dalam bukunya Beyond Angels and Demons pada muka surat 41 menyenaraikan 8 perkara asas yang menjadi ‘rukun iman’ kepada para penganut freemason iaitu:-

1.
Belief in God, the Great Architect of the Universe.

2.
To take an oath on the Volume of the Sacred Law.

3.
Work in the presence of the Three Great Lights i.e. the Volume of the Sacred Law, the Carpenter’s Square and the Compass.

4.
Prohibition in discussing politics or religion.

5. Masculinity.

6. Sovereignty.

7. Tradisionalism.

8. Pure origin.

Saya tidak berhasrat untuk mengulas kesemua rukun tersebut melainkan beberapa hal yang penting dan menarik untuk diperhatikan.


‘Belief in God, the Great Architect of the Universe’ atau Keimanan kepada Tuhan, Arkitek Agung Alam Semesta.
Tuan-tuan, berdasarkan rukun iman mereka yang pertama ini, kelihatannya ahli-ahli freemason adalah orang-orang yang beragama, yang percaya kepada kewujudan Tuhan yang menciptakan alam semesta, namun persoalannya, apakah benar demikian?


‘To take an oath on the Volume of the Sacred Law’ atau secara terjemahan bebasnya bermaksud Bersyahadah/Mengaku-janji dengan Kitab Suci/Undang-undang Suci.
Apakah kitab suci mereka?


‘Work in the presence of the Three Great Lights i.e. the Volume of the Sacred Law, the Carpenter’s Square and the Compass’ atau ‘Bekerja’ di dalam kehadiran Tiga Cahaya Agung.
Apakah itu the Carpenter’s Square dan apa pula yang dikatakan sebagai the Compass itu? Seperti juga persoalan di atas, apakah The Sacred Law atau Kitab/Undang-undang Suci mereka? Apakah pula signifikan ketiga perkara yang dikatakan sebagai Tiga Cahaya Agung tersebut?


Prohibition in discussing politics or religion.
Benarkah demikian? Apakah mereka tidak terlibat lansung dalam persoalan agama dan politik?


Rujukan:
Beyond Angels and Demons; Rene Chandelle.

No comments:

Post a Comment