Sunday, October 25, 2009
Maaf & Terima Kasih
Salam buat semua. Terima kasih kpd sahabat yg memberi sokongan. Insya Allah saya akan buat lebih byk posting krn masa slps ini isnya Allah akan jadi lebih byk terluang. Buat masa ini saya masih menumpukan kpd hal-hal penubuhan firm sendiri. Alhamdulillah, penubuhan firm telah di 'approved' oleh Bar Council. Skrg ni tgh tunggu approval drpd landlord utk sewa premise + survey perabot + counsel work untuk firm lama + cari balik segala rujukan & juga sedang menyelesaikan urusan insuran firm. Maaf krn lama tak update. Jumpa lagi insya Allah.
Thursday, July 9, 2009
Wednesday, July 8, 2009
Manek Urai
Salam,
Ahad lepas bertolak dgn Rasyid, Pok-ku/Nasri (Betul ke ejaan?) & Farhan ke Manek Urai. Bertolak ke sana dlm lebih kurang 4.30 petang & sampai di Markaz Penerangan PAS dlm lebih kurang 6 petang dan solat Asar di sana. Jalan dah mula sibuk krn esoknya penamaan calon PRK Manek Urai akan diadakan. Masa saya masuk jadi ma'mum dan niat buat qasar 2 rakaat, Rasyid & Pokku dah angkat takbir solat Asar. Bila saja lepas tahiyyat dlm raka'at kedua, Rasyid terus naik menyambung ke raka'at ketiga. Laa, dia tak buat qasar rupanya, jadi terpaksalah saya mufaraqah. Selesai saja selesai solat Asar maka berlakukah perbincangan ilmiah tokoh-tokoh agamawan tentang samada jarak dari KB ke KK dan Manek Urai memenuhi syarat untuk buat jamak & qasar. Saya kata cukup syarat, Rasyid kata tak cukup syarat. Selesai sahaja masing-masing mengeluarkan hujjah, nas-nas, dalil segala dan baling-baling selipar, maka ulama-ulama yg bersidang mencapai keputusan bahawa syarat untuk buat jama' & qasar solat telah cukup. Jadi masa Maghrib kat Markaz Pemuda, kami buat jama' dan qasar dgn Isya' sekali.
Selepas solat kami turun balik ke Kuala Krai dan tunggu Brother Zubir & gang sampai sebelum ke lokasi seterusnya untuk buat semakan akhir borang pencalonan. Ya, borang calon. Kalau borang calon rosak, lenyap atau tersilap isi malam tu, jawabnya memang ada yg akan kena baling batulah esoknya. Sekali lagi masalah timbul. Maklumlah semuanya cukup terrer nak tafsir maksud segala ayat yang ada dalam borang-borang tu. Sekali lagi perbincangan intelek oleh para tokoh peguam yang berkaki-lebar mengeluarkan hujah, dalil dan nas segala disamping acara baling-baling selipar. Selepas semua dah kering tekak, akhirnya kata sepakat dicapai dan pengisian borang pun akhirnya difinalisekan. Lepas tu baru kami berpeluang untuk makan malam, kira-kira pukul 12 malam. Semua order nasi goreng pattaya. Nak seragam supaya order cepat sampai. Malam tu saya nampak Rasyid dah macam nak bertukar jadi Wolverene. Nyaris-nyaris lagi dah. Nasib baik pesanan makanan tak lewat sangat sampai. Kalau pukul 12.01 je makanan baru siap, memang nahaslah tuan kedai tu.
Hari yang panjang pun berakhir, dan kami patah balik ke Markaz Pemuda PAS dan tidur....
Ahad lepas bertolak dgn Rasyid, Pok-ku/Nasri (Betul ke ejaan?) & Farhan ke Manek Urai. Bertolak ke sana dlm lebih kurang 4.30 petang & sampai di Markaz Penerangan PAS dlm lebih kurang 6 petang dan solat Asar di sana. Jalan dah mula sibuk krn esoknya penamaan calon PRK Manek Urai akan diadakan. Masa saya masuk jadi ma'mum dan niat buat qasar 2 rakaat, Rasyid & Pokku dah angkat takbir solat Asar. Bila saja lepas tahiyyat dlm raka'at kedua, Rasyid terus naik menyambung ke raka'at ketiga. Laa, dia tak buat qasar rupanya, jadi terpaksalah saya mufaraqah. Selesai saja selesai solat Asar maka berlakukah perbincangan ilmiah tokoh-tokoh agamawan tentang samada jarak dari KB ke KK dan Manek Urai memenuhi syarat untuk buat jamak & qasar. Saya kata cukup syarat, Rasyid kata tak cukup syarat. Selesai sahaja masing-masing mengeluarkan hujjah, nas-nas, dalil segala dan baling-baling selipar, maka ulama-ulama yg bersidang mencapai keputusan bahawa syarat untuk buat jama' & qasar solat telah cukup. Jadi masa Maghrib kat Markaz Pemuda, kami buat jama' dan qasar dgn Isya' sekali.
Selepas solat kami turun balik ke Kuala Krai dan tunggu Brother Zubir & gang sampai sebelum ke lokasi seterusnya untuk buat semakan akhir borang pencalonan. Ya, borang calon. Kalau borang calon rosak, lenyap atau tersilap isi malam tu, jawabnya memang ada yg akan kena baling batulah esoknya. Sekali lagi masalah timbul. Maklumlah semuanya cukup terrer nak tafsir maksud segala ayat yang ada dalam borang-borang tu. Sekali lagi perbincangan intelek oleh para tokoh peguam yang berkaki-lebar mengeluarkan hujah, dalil dan nas segala disamping acara baling-baling selipar. Selepas semua dah kering tekak, akhirnya kata sepakat dicapai dan pengisian borang pun akhirnya difinalisekan. Lepas tu baru kami berpeluang untuk makan malam, kira-kira pukul 12 malam. Semua order nasi goreng pattaya. Nak seragam supaya order cepat sampai. Malam tu saya nampak Rasyid dah macam nak bertukar jadi Wolverene. Nyaris-nyaris lagi dah. Nasib baik pesanan makanan tak lewat sangat sampai. Kalau pukul 12.01 je makanan baru siap, memang nahaslah tuan kedai tu.
Hari yang panjang pun berakhir, dan kami patah balik ke Markaz Pemuda PAS dan tidur....
Monday, June 29, 2009
Resign
Salam. Dua minggu lepas saya hantar notice letak jawatan kt Boss, bermula September ni. Insya Allah nk buka firm sendiri. Jadi sebarang urusan boleh diatur sendiri. Masa pun boleh diatur sendiri. Boleh lah luang masa untuk buat posting banyak-banyak jugak.
Apa nama yg sesuai ek? Murtadza & Co atau Murtadza & Associate atau Murtadza & Partners? Cadangnya nak letak Murtadza & Partners. Doakan kejayaan saya.
Apa nama yg sesuai ek? Murtadza & Co atau Murtadza & Associate atau Murtadza & Partners? Cadangnya nak letak Murtadza & Partners. Doakan kejayaan saya.
Monday, April 27, 2009
Kelegaan
Salam untuk semua. Lama dah tak berpeluang untuk masukkan posting-posting baru. Hari ini pun baru sedikit lega. Itupun kena standby utk ke KT Court besok.
Inilah alasan-alasan (yang patut atau tidak patut dijadikan alasan pun saya tak tahu) yang menghalang posting baru masuk. Diambil dari personal diary:-
March
22: KT Court 23- Siapkan list volunteer to HC.
24 – Bar-Bench Meeting, separuh hari tak masuk office.
25 – Kelantan Bar Committee Meeting. 26 – Rest 27 - Packing barang 28 - Pindah rumah
29 - Tak masuk office lagi, ke A/port sambut CJM
30 & 31 - Baru boleh rest sekejap.
April
1 - Tak masuk office lagi, meeting dgn CJM
2 - Ke A/port hantar CJM, lari lagi jadual kerja.
3 - Rest 4 - Ada org jemput makan hari cuti ni, terpaksa pergi.
5, 6 & 7 - Buat legal opinion.
8 - Balik court dan buat written submission.
9 - Buat legal opinion slps balik ct. 10 - Cuci rumah lama
11 - Masuk office w/pun cuti, kena siapkan submission.
12, 13, 14 & 15 -
Siapkan submission lain pulak. Tension sungguh. Sebab tu saya prefer oral submission, kerjanya lebih mudah.
18 - Bertolak ke Kemaman sehari awal sebab ada ct case kat sana besoknya.
19 - Selepas selesai case kat Kemaman Ct, bertolak ke KT pulak sebab esok tu ada case kt sana.
20 - Selepas selesai kes kt KT, bertolak balik ke KB.
21 -
Seperti biasa, memang ada kes setiap hari kat KB nih. Petang kena gi ct utk decision. Tetiba J tangguh ke tarikh lain pulak. Jawabnya sehari tak masuk office.
22 -
Ke Gua Musang Ct, yang lebih jauh dari KT. Bertolak awal pagi. Dah confirm tak kan masuk office.
23 -
HARI NI TAKDE CT CASE. BAHAGIA SANGAT!!! Sign surat dan buat mana yang perlu selama masa tak masuk office atau seolah-olah tak masuk office sejak hampir sebulan lepas.
24 - PEGI PICNIC KAT PANTAI MELAWI DGN DAYANG & ANAK. HUH LEGA ...
25 - Masuk office walaupun hari Sabtu. Siapkan kerja.
26 -
Panggil staff and bincang/buat revision untuk file bulan May. Dapat siapkan revision dalam masa sehari. Alhamdulillah.
27 -
Hari ni lega banyak. Ada masa nak buat posting. Besok (Selasa) standby ke KT. Lusa pun KT. Ahad depan ke Kemaman, the next day KT. Huh huh huh.
Alhamdulillah dapat jugak buat posting, walaupun sekadar salin balik dari diary....
Inilah alasan-alasan (yang patut atau tidak patut dijadikan alasan pun saya tak tahu) yang menghalang posting baru masuk. Diambil dari personal diary:-
March
22: KT Court 23- Siapkan list volunteer to HC.
24 – Bar-Bench Meeting, separuh hari tak masuk office.
25 – Kelantan Bar Committee Meeting. 26 – Rest 27 - Packing barang 28 - Pindah rumah
29 - Tak masuk office lagi, ke A/port sambut CJM
30 & 31 - Baru boleh rest sekejap.
April
1 - Tak masuk office lagi, meeting dgn CJM
2 - Ke A/port hantar CJM, lari lagi jadual kerja.
3 - Rest 4 - Ada org jemput makan hari cuti ni, terpaksa pergi.
5, 6 & 7 - Buat legal opinion.
8 - Balik court dan buat written submission.
9 - Buat legal opinion slps balik ct. 10 - Cuci rumah lama
11 - Masuk office w/pun cuti, kena siapkan submission.
12, 13, 14 & 15 -
Siapkan submission lain pulak. Tension sungguh. Sebab tu saya prefer oral submission, kerjanya lebih mudah.
18 - Bertolak ke Kemaman sehari awal sebab ada ct case kat sana besoknya.
19 - Selepas selesai case kat Kemaman Ct, bertolak ke KT pulak sebab esok tu ada case kt sana.
20 - Selepas selesai kes kt KT, bertolak balik ke KB.
21 -
Seperti biasa, memang ada kes setiap hari kat KB nih. Petang kena gi ct utk decision. Tetiba J tangguh ke tarikh lain pulak. Jawabnya sehari tak masuk office.
22 -
Ke Gua Musang Ct, yang lebih jauh dari KT. Bertolak awal pagi. Dah confirm tak kan masuk office.
23 -
HARI NI TAKDE CT CASE. BAHAGIA SANGAT!!! Sign surat dan buat mana yang perlu selama masa tak masuk office atau seolah-olah tak masuk office sejak hampir sebulan lepas.
24 - PEGI PICNIC KAT PANTAI MELAWI DGN DAYANG & ANAK. HUH LEGA ...
25 - Masuk office walaupun hari Sabtu. Siapkan kerja.
26 -
Panggil staff and bincang/buat revision untuk file bulan May. Dapat siapkan revision dalam masa sehari. Alhamdulillah.
27 -
Hari ni lega banyak. Ada masa nak buat posting. Besok (Selasa) standby ke KT. Lusa pun KT. Ahad depan ke Kemaman, the next day KT. Huh huh huh.
Alhamdulillah dapat jugak buat posting, walaupun sekadar salin balik dari diary....
Tuesday, March 10, 2009
Mendapat Rawatan
Baru-baru ini saya berasa sedikit kurang sihat. Rasa tak sedap badan, lalu ambil ubat dan telan. Alhamdulillah badan terasa segar semula. Ini sebenarnya satu tindakan biasa setiap manusia. Asal merasa tidak sedap badan kita akan terus mendapatkan rawatan, samada dengan ubat (panadol - ubat yang paling 'glamer') atau berjumpa doktor.
Ternyata manusia tidak dapat menanggung rasa sakit pada tubuh fizikal. Paling tidak kita akan merasa tidak enak atau selesa. Belum dikira lagi dengan penjagaan kesihatan tubuh badan, diet dan sebagainya.
Tetapi berapa ramai yang menjaga 'tubuh' rohani masing-masing? Sangat sedikit yang menjaganya. Apakah kita merawatnya kalau ia sakit? Apakah kita menjaganya atau sekurang-kurangnya memberi perhatian kepadanya sepanjang kita hidup ini?
Sebenarnya roh kita juga sebahagian daripada kehidupan kita. Kalau ia sakit, ia perlukan rawatan. Kalau jasmani kita perlukan makanan, rohani juga perlukannya. Jika kita boleh berjumpa doktor kalau badan kita berasa kurang sihat, maka selalu-selalulah bawa roh kita berjumpa dengan Rob-nya, yang menciptakannya, yang menciptakan segala sesuatu. Salam.
Ternyata manusia tidak dapat menanggung rasa sakit pada tubuh fizikal. Paling tidak kita akan merasa tidak enak atau selesa. Belum dikira lagi dengan penjagaan kesihatan tubuh badan, diet dan sebagainya.
Tetapi berapa ramai yang menjaga 'tubuh' rohani masing-masing? Sangat sedikit yang menjaganya. Apakah kita merawatnya kalau ia sakit? Apakah kita menjaganya atau sekurang-kurangnya memberi perhatian kepadanya sepanjang kita hidup ini?
Sebenarnya roh kita juga sebahagian daripada kehidupan kita. Kalau ia sakit, ia perlukan rawatan. Kalau jasmani kita perlukan makanan, rohani juga perlukannya. Jika kita boleh berjumpa doktor kalau badan kita berasa kurang sihat, maka selalu-selalulah bawa roh kita berjumpa dengan Rob-nya, yang menciptakannya, yang menciptakan segala sesuatu. Salam.
Thursday, March 5, 2009
Rohani
Pandangan mata ... selalu menipu;
Pandangan akal ... selalu tersalah;
Pandangan nafsu ... selalu melulu;
Pandangan hati ... itu yang hakiki
... bila hati itu bersih.
(nasyid Al-Arqam dulu. Tak tahu siapa penulis lirik yang baik itu)
Jasad fizikal asalnya dari tanah. Sebab itu makanan bagi jasad fizikal juga kesemuanya berasal dari tanah. 'Jasad' rohani asalnya dari langit. Sebab itu makanan bagi 'jasad' rohani kita mesti juga dari langit. Apa makanannya? Solat, membaca Al-Quran , puasa, dzikr dll.
Kalau jasad fizikal tidak diberi makanan, ia akan jadi lemah. Begitu juga dengan rohani. Jika tidak diberi 'makanannya' roh kita akan jadi lemah. Tidak ada seri, jiwa tak kuat. Islam kuat dengan kekuatan fizikal. Tetapi Islam juga kuat dengan kuatnya roh para pejuangnya. Ini yang kebanyakan orang lupa. Terutama golongan liberal.
Ayuh, kita bersama-sama memberi santapan kepada rohani kita ... juga jasmani kita ...
Pandangan akal ... selalu tersalah;
Pandangan nafsu ... selalu melulu;
Pandangan hati ... itu yang hakiki
... bila hati itu bersih.
(nasyid Al-Arqam dulu. Tak tahu siapa penulis lirik yang baik itu)
Jasad fizikal asalnya dari tanah. Sebab itu makanan bagi jasad fizikal juga kesemuanya berasal dari tanah. 'Jasad' rohani asalnya dari langit. Sebab itu makanan bagi 'jasad' rohani kita mesti juga dari langit. Apa makanannya? Solat, membaca Al-Quran , puasa, dzikr dll.
Kalau jasad fizikal tidak diberi makanan, ia akan jadi lemah. Begitu juga dengan rohani. Jika tidak diberi 'makanannya' roh kita akan jadi lemah. Tidak ada seri, jiwa tak kuat. Islam kuat dengan kekuatan fizikal. Tetapi Islam juga kuat dengan kuatnya roh para pejuangnya. Ini yang kebanyakan orang lupa. Terutama golongan liberal.
Ayuh, kita bersama-sama memberi santapan kepada rohani kita ... juga jasmani kita ...
Subscribe to:
Posts (Atom)